XSLaren edukia

Ikerketa Kualitatiborako eta Teknologia Digitalerako Tresnak28424

Ikastegia
Psikologia Fakultatea
Titulazioa
Psikologiako Gradua (Plan berria 2024)
Ikasturtea
2024/25
Maila
4
Kreditu kopurua
6
Kodea
28424

IrakaskuntzaToggle Navigation

Orduen banaketa irakaskuntza motaren arabera
Irakaskuntza motaIkasgelako eskola-orduakIkaslearen ikasgelaz kanpoko jardueren orduak
Magistrala3045
Mintegia46
Gelako p.812
Ordenagailuko p.1827

Irakaskuntza-gidaToggle Navigation

Irakasgaiaren Azalpena eta Testuingurua zehazteaToggle Navigation

Irakasgai honen helburua giza zientzien ikuspegitik ikertzeko tresna multzo bat eskaintzea da, tresna kualitatiboak eta humanitate digitaleko tresnak uztartuz. Irakasgaiak arreta berezia jartzen dio ikerketaren hurbilketa kualitatibo bati, ikuspegi ontologiko eta fenomenologikotik, baina humanitate digitaleko elementuak ere lantzen dira. Humanitate digitalak informatikaren eta humanitateen arteko elkargunetik sortzen dira, eta tresna kualitatiboekin batera erabiltzeak, hala nola, elkarrizketa kualitatiboa edo gaikako analisia, psikologian ikertutako arazo sozialen ikuspegi heuristiko bat lortzeko aukera ematen du.



Teknologia digitalak eta ikerketa kualitatiboarekin konbinaketa datu kualitatiboen konplexutasuna biltzeko eta analizatzeko estrategia oso eraginkorra, trinkoa, aberatsa eta zehatza izan daiteke. Ikastaro honetako tresna digital gehienek R programazio hizkuntza erabiltzen dute. Hizkuntza honek asko laguntzen du datuen analisi-prozesuan. R hezkuntza oso tresna erabilgarria da psikologoengatik, batez ere datu konplexuak aztertzeko eta ikerketa zorrotzak egiteko. Tresna honek ikasleei pentsamendu erronka oso onuragarria ekartzen die, hala nola pentsamendu kritikoa, arazo konponketa eta arrazoibide logikoa



Gaitasunak / Irakasgaia Ikastearen EmaitzakToggle Navigation

1. Ikerketa kualitatiboaren oinarri teoriko eta metodologikoak eta gizarte-arazoak ulertzeko duen aplikazioa ulertzea.

2. Psikologiako ikerketak diseinatzea eta egitea, ikuspegi kualitatiboak eta tresna digitalak erabiliz.

3. Datu kualitatiboak aztertzea eta sintetizatzea, tresna egokiak erabiliz.

4. Ikerketa kualitatiboen kalitatea

5. Datu kualitatiboak kudeatzeko, aztertzeko eta bistaratzeko tresna eta software espezializatuak erabiltzea.

6. Problemen ebazpen sortzailea eta eraginkorra bultzatzea hainbat angelu eta ikuspegitatik.

7. Lankidetza-ikerkuntzarako gaitasunak garatzea

8. Gizarte-arazoak ulertu eta aztertzerakoan, zein ikerketen emaitzen interpretatu eta ebaluatzerakoan pentsamendu kritiko eta gogoetatsuko trebetasunak erakustea

9. Ikerketa etiko eta arduratsurako gaitasunak garatzea, ikerketan izan daitezkeen alborapen edo aurreiritziak identifikatu eta prebenitzea barne.

10. Ikerketa kualitatiboko eta teknologia digitaleko tresnei lotutako dokumentu-iturri desberdinak erabiltzeko gai izatea, eta informazioa eskuratzeko beharrezkoak diren estrategiak menperatzea.

11. Txosten teknikoak prestatzeko eta emaitzak behar bezala komunikatzeko gai izatea.



Eduki teoriko-praktikoakToggle Navigation

EDUKI TEORIKOA

1. Gaia. Ikerketa kualitatiboaren eta teknologia digitalen sarrera psikologian: Ikerketa kualitatiboaren ezaugarri nagusiak aurkezten dira, teknologia digitalekin duen harremana eta ikerketa kuantitatiboaren eta ikerketa kualitatiboaren arteko desberdintasun nagusiak aztertzen dira.

2. Gaia. Ikerketa kualitatiboaren oinarriak: Ikerketa kualitatiboaren oinarri teoriko eta epistemologikoak aztertzen dira, eta ikerketa mota honetan erabiltzen diren ikuspegi metodologiko desberdinak jorratzen dira.

3. gaia. Datu kualitatiboak biltzeko teknikak: Datu kualitatiboen bilketa teknika desberdinak lantzen dira, hala nola, elkarrizketa sakonak, parte-hartzaileen behaketa, eztabaida taldeak, besteak beste, eta ikerketa bakoitzerako teknika egokia nola aukeratu aztertzen da.

4. gaia. Datuen eta testuen analisi kualitatiboa: datuen analisi kualitatiboaren eta, bereziki, testuen analisi kualitatiboaren sarrera aurkezten da, analisi tematikoa, analisi ebaluatzailea, eta arketipoen analisia barne.

5. Gaia. Teknologia digitalak: Datu kualitatiboak aztertzeko erabil daitezkeen tresna digital desberdinak aurkezten dira, hala nola testuak aztertzeko softwarea eta estatistika azterketarako softwarea. Tresna hauen abantailak eta mugak ere eztabaidatzen dira.

6. gaia. Bistaratzeko tresna eraginkorrak: datu kualitatiboen bistaratzeko tresna desberdinak aurkezten dira, ikertzaileei euren emaitzak argiago eta eraginkorrago aurkezteari lagun diezaieketenak. Datuak bistaratzeko praktika onak ere eztabaidatzen dira.



EDUKI TEORIKOA:

1. Psikologiaren inguruko interesak eta gaiarekin duen harremanaren azterketa (1,3,6,8,9,10 trebetasunak)

2. Metodologia kualitatiboa duen artikulu zientifiko baten azterketa kritikoa (1,2,3,4,6,9,11 trebetasunak).

3. Datu-base kualitatibo baten eraikuntza (1,2,3,6,8,10 trebetasunak).

4. Testuen azterketa eta kodeketa kualitatiborako sarrera.

5. Behaketa kualitatiboa ingurune natural batean (1,2,3,4,6,7,9,10 trebetasunak).

6. Elkarrizketa kualitatibo bati buruzko hausnarketak (1,2,3,4,6,7,9,10 trebetasunak).

7. Elkarrizketaren azterketa kualitatiboa (1,2,3,4,5,6,7,9,10,11 trebetasunak).

8. Alborapen pertsonalei buruz hausnartzea ikerketa kualitatiboa (1,2,3,4,6,7,8,9,10 konpetentziak).

9. Hitz-hodei baten eraikuntza (1,2,3,4,5,6,7,8,9 trebetasunak).

10. Kode-analisia Pareto Diagramaren bitartez (1,2,3,4,5,6,7,8,9,11 trebetasunak).

11. Sare sozial baten eraikuntza (1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11).

12. Testu baten sentimenduen azterketa (1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11 trebetasunak).

13. Kluster Analisia (1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11 trebetasunak).

14. Mapa kognitiboak (1,2,3,4,6,7,8,9,10,11 trebetasunak)



MetodologiaToggle Navigation

Ebaluazioa atal teorikoa eta atal praktikoa osatzen dituen 3 orduko azterketa bat da. Beharrezkoa izango da bai atal teorikoa (%50), ordubetekoa, bai atal praktikoa (%50), 2 ordukoa pasatzea irakasgaia gainditzeko. Atal praktikoan, irakasgaiaren eduki teorikoak galdera ireki laburren edo ariketa laburren bidez egingo dira. Atal kontzeptu teorikoen ulermena eta aplikazioa ebaluatzen dira hemen. Atal praktikoa kasu praktiko baten edo batzuren deskribapenean datza, non erabilera zehatzak eskatzen diren.

Ebaluazio-sistemakToggle Navigation

  • Azken Ebaluazioaren Sistema
  • Kalifikazioko tresnak eta ehunekoak:
    • Garatu beharreko proba idatzia (%): 50
    • Praktikak egitea (ariketak, kasuak edo buruketak) (%): 50

BibliografiaToggle Navigation

Oinarrizko bibliografia

Anguera, M. T. (1995). Métodos de investigación en Psicología. Síntesis.

Arnold, T. y Tilton, L. (2015). Humanities data in R: Exploring networks, geospatial data, images and text. Springer.

Banister, P., Burman, E., Parker, I., Taylor, M. y Tindall, C. (2004). Métodos cualitativos en psicología- Universidad de Guadalajara

Braun, V. y Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3, 77–101. doi:10.1191/1478088706qp063oa

Canales,M. y Peinado,A. (1994). Grupos de Discusión. En J.M. Delgado y J.Gutiérrez (Coor.) Métodos y Técnicas cualitativas de investigación en Ciencias Sociales. Síntesis.

Cea D’Ancona, M. A. (1996). Metodología cuantitativa. Estrategias y técnicas de investigación social. Síntesis

Cubo Delgado, S., Martín Martín, B. y Ramos Sanchez, J.L. (2011). Métodos de investigación y análisis de datos en ciencias sociales y de la salud. Pirámide.

Gordo, A. y Serrano, A. (2008). Estrategias y prácticas cualitativas de investigación social. Prentice Hall.

Guasch, O. (1997). Observación participante. Centro de Investigaciones Sociológicas.

Howitt, D. (2019). Introduction to qualitative research methods in psychology. Putting theory into practice. 4th edition. Pearson

Kuckartz, U. (2014). Qualitative text analysis: a guide to methods, practice and using software. SAGE.

Ritchie, J. y Lewis, J. (2010). Qualitative research practice. A guide for social science students and researchers. Sage

Ruiz Olabuénaga, J. I. (2007). Métodos de la investigación cualitativa. Universidad de Deusto.

Vallejos Izquierdo, F., Ortí Mata, M. y Agudo Arroyo, Y. (2007). Métodos y técnicas de investigación social. Editorial Universitaria Ramón Areces.

Vasilachis de Gialdino, I. (2006). Estrategias de investigación cualitativa. Gedisa.