Klaustroa
Bilbo, 2021eko martxoaren 25a
Lehenengo argitaratze data: 2021/03/25
Klaustrokideok, jaun-andreok:
2020-2021 ikasturteko Jardueren Programa aurkeztu baino lehen, eskerrik asko orain aztertuko dugun dokumentuari buruzko galderak bidali dituzuen klaustrokideei. Ikasturtean aurrera bagoaz ere, uste dut une egokia dela programa zehazteko. Izan ere, zuzendaritza-talde berria joan den hilabetean hasi zen lanean eta haren kudeaketak norabide berri bat ezarri nahi du.
En la web tienen a su disposición el programa completo de actividades para este curso. Por tanto, me limitaré en mi intervención a realizar un resumen del mismo. Sin ánimo de ser exhaustiva, me centraré en enunciar los ejes del programa, sus objetivos principales y, en cada uno de ellos, mencionar a modo de ejemplo algunas de las acciones que ya hemos realizado, que estamos realizando o que pondremos en marcha durante el presente curso.
Hemos elaborado este plan de actividades atendiendo a los ejes del Plan Estratégico, plan cuyas bases se aprobaron en este Claustro y que se encuentra vigente desde 2018 hasta finales de este año 2021. Son esos mismos ejes, por tanto, los que definen el programa que este equipo rectoral quiere llevar adelante al frente de nuestra universidad.
Estos ejes son:
- Formación
- Investigación y Transferencia del Conocimiento
- Cultura y Sociedad
- Personas
- Gobernanza y Recursos.
Prestakuntzaren ardatzean, jarduerak hamahiru helbururi lotuta daude, eta helburu horien artean nabarmentzekoak dira: prestakuntza duala, irakaskuntza-berrikuntza eta nazioartekotzea bezalako kontzeptuei eman nahi diegun garrantzia; sormenaren, lidergo-gaitasunaren, ekintzailetzaren eta kulturartekotasunaren aldeko apustua; erronketan oinarritutako ikaskuntza, ENLIGHT partzuergoaren barruan. Nazioartekotze-estrategiari dagokionez, gure helburuak dira Euskampus-Bordele mugaz gaindiko campusa, Graduondokoen Latinoamerikako Sarea eta Erasmus Mundus programa garatzen jarraitzea; gradu eta graduondoko irakaskuntza euskaraz eta hirugarren hizkuntza batean –ingelesa bereziki– ematea; etengabeko prestakuntza indartzea; gradu eta master amaierako lanen eta Garapen Jasangarrirako Helburuen arteko lotura estutzea; enplegagarritasuna eta nazioarteko mugikortasuna hobetzea; ekintzailetza bultzatzea; eta Unibertsitate-Enpresa gelen sarea zabaltzea.
Zeregin horiekin lotuta, jarduera-sail bat zehaztu dugu. Hona hemen jarduera horietako batzuk adibide gisa: ikastegiei laguntzea beren titulazioetarako aipamen duala eta nazioarteko aipamena lortzen, eta irakaskuntza metodologia aktiboak ezartzen; akreditazio instituzionala duen ikastegi-kopurua handitzea; ikasleek zeharkako gaitasunak eskura ditzaten (sormenean, lidergo gaitasunean, ekintzailetzan eta kulturartekotasunean) irakasleei eman beharreko prestakuntza indartzea; IKDi3 Laborategiaren lehenengo deialdiaren emaitzak aztertzea; gradu amaierako lanen eta master amaierako lanen jarraipena egitea, Garapen Jasangarrirako Helburuei egiten dizkieten ekarpena aztertuta; eta 2018-2022 urteetarako Euskararen III Plan Gidaria garatzea, bultzada emanez euskarari bai irakats materialetan bai gradu eta master amaierako lanetan.
Graduondoko Ikasketen II Plana zehazten hastea; oinarri batzuk finkatzea bultzada emateko euskarazko online prestakuntzari eta etengabeko prestakuntzari; Buddy programa sendotzea, harrera- eta orientazio-saioak antolatzeko ikasle bisitarientzat.
Entre los objetivos principales del segundo eje, Investigación y Transferencia del Conocimiento, se encuentran culminar el II Plan de Investigación y elaborar un nuevo plan. No solo debemos mantener la investigación de excelencia: también queremos identificar aquellas áreas con escasez de grupos de investigación y potenciar en ellas la actividad investigadora. Apoyaremos a los grupos emergentes y estableceremos colaboraciones interdisciplinares. Por otro lado, hay también objetivos que la UPV/EHU ya ha venido desarrollando con anterioridad, pero en los que debemos centrarnos con mayor intensidad, como impulsar el Plan EHU agenda 2030 también en la investigación, difundir socialmente el valor añadido que comporta el doctorado y aumentar la presencia del euskera en investigación, transferencia y divulgación. Mejoraremos las infraestructuras de apoyo e impulsaremos la formalización de convenios y contratos con instituciones y empresas, siempre garantizando el correspondiente retorno sea económico y académico para la universidad.
Dentro de esos objetivos generales, mencionaría acciones concretas, algunas de las cuales ya estamos desarrollando: incentivos para la incorporación de doctoras y doctores no noveles a grupos de investigación; acceso al liderazgo de proyectos de investigación a nuevas investigadoras y nuevos investigadores; y extender en la EHUagenda 2030 la contribución de la investigación en más ODS, incluyendo el Objetivo ODS14. Subrayo esta última acción porque en este objetivo concreto (Conservación y utilización en forma sostenible de los océanos, los mares y los recursos marinos para el desarrollo) tenemos el potencial de ser una referencia internacional.
Otras acciones serán la creación de más oportunidades para que investigadoras e investigadores participen en proyectos multidisciplinares en convocatorias diversas; intensificar las relaciones con entidades externas para la realización de tesis doctorales, impulsando en especial las tesis en euskara; y el aumento de jornadas y foros de divulgación, especialmente en lengua vasca.
Hirugarren ardatzean, Kultura eta Gizartea izenekoan, helburua ez da bakarrik Euskal Herriko Unibertsitateak euskal gizartearen funtsezko elementu gisa duen eginkizuna indartzea. Horrekin batera, gizartearen arazoak unibertsitate-jardueraren erdigunean jarri nahi ditugu, aztertu, ikertu eta eztabaidatzeko. Proposatzen dugu gure jarduera lotzea gizarteko beste eragile batzuen zereginarekin, estrategia komunikatiboa eta mediatikoa hobetuta. Bestetik, indartu egin nahi ditugu ere gizarteari lotzen gaituzten beste apustu estrategiko batzuk: hala nola EHUgune eta EHUalumni. Gure inguruarekiko interakzioa estutzeko tresnak baditugu: besteak beste, ikasleak erakartzeko estrategia hobetzea (arreta berezia jarriz kolektibo zaurgarrien ikasketa-aukeretan); gizartean genero-berdintasuna bultzatzeko politikak diseinatzea eta aztertzea; eta gizartearekiko harremana nazioarte-mailan indartzea, Euskadi-Akitania Euroeskualdearen edo ENLIGHT unibertsitate-partzuergoaren bidez. Ikerketaren alorrean, ohikoa denez, ezagutzaren transferentzia aipatu dugu. Hori horrela, uste dut ikuspegi zabalago batetik landu dezakegula eta landu behar dugula transferentzia, eta aintzat hartu behar dugula ere unibertsitateak garatutako kulturaren, iritziaren eta sorkuntza artistikoaren transferentzia. Horrez gainera, beste helburu batzuk ere proposatzen ditugu: hala nola jarduera akademikoan ingurumen-inpaktua txikitzea, eta unibertsitateak lurralde historiko bakoitzeko egitura sozioekonomikoarekin eta kulturalarekin duen lotura estutzea.
Arlo honetan, ekintza garrantzitsuenetako batzuk aipatuko ditut: EHUalumni sarearen V. urteurrena ospatzea; Bigarren Hezkuntzako orientatzaileentzako OrientaTU egitasmoa bultzatzea; emakumeen artean STEM bokazioak pizteko programa bat diseinatzea; eta protokolo bat sortzea transexualitate, transgenerotasun eta intersexualitate kasuetarako.
Kultura-zabalkundeari eta kultura-jarduerei buruzko analisi- eta eztabaida-talde bat sortzea; garraio publikoa sustatzea; ikasle atzerritarrek euskara-ikastaroetan parte har dezaten sustatzea eta nazioarteko topaketak egitea ENLIGHT partzuergoaren baitan.
El cuatro eje se denomina Personas. Como ya he mencionado muchas veces, las personas son lo más importante de nuestra universidad, a través de ellas se configura nuestro patrimonio físico e intelectual. Y el cuidado de las personas, que siempre es una prioridad, alcanza una dimensión particular en un estado de pandemia como el que estamos padeciendo. Generar un entorno seguro y amable es fundamental. Y lo es no solo a nivel particular, sino también desde una perspectiva académica y social: nuestra aportación a la sociedad será mayor y de mejor calidad cuanto más ilusionante sea el entorno individual, y cuanto más acorde sean los incentivos particulares con los fines colectivos.
Dentro de este eje tenemos establecidos como objetivos la planificación plurianual de departamentos y unidades organizativas y académicas; y el diseño una carrera profesional que sea atractiva y apueste por la estabilidad, lo cual supone acompañamiento al inicio de esa carrera, formación para la era de la transformación digital, con planes que mejoren la vida laboral. Hay que normalizar el uso del euskera también fuera de la actividad académica, y fomentar el uso del inglés. Como criterio transversal, los ODS deben jugar también un gran papel en este ámbito.
Crearemos espacios de encuentros, debate y aportación conjunta a los retos planteados. Debemos asimismo trabajar a fondo el sentimiento de pertenencia, el orgullo por pertenecer a la UPV/EHU; reconocer y agradecer el trabajo desarrollado por los distintos colectivos universitarios; y responder a las necesidades diversas del alumnado.
Para avanzar en estos objetivos prevemos, entre otras acciones concretas: revisión de los criterios de la nueva plantilla de referencia del PAS para adecuarlos a las nuevas situaciones; elaboración de un plan de plantilla específico del PDI de los departamentos atendiendo, a sus necesidades docentes y de investigación y su proyección en el medio plazo; renovación del Reglamento de Bolsas de PDI; resolución de las ofertas de empleo de las OPE de 2016 y 2017 del PAS; bases de un Plan de vigilancia de la salud individual y colectiva; y apoyo a las personas con necesidades educativas especiales tanto en su incorporación a la universidad como durante su vida académica.
Azkenik, bosgarren ardatzean, Gobernantza eta Baliabideak izenekoan, aurreko ardatzetan bildutako helburuak betetzeko behar diren tresnak eta inguruneak zehaztu nahi ditugu.
Alde horretatik, beharrezkoa da unibertsitate-kolektibo guztiek gobernantza-estrategietan parte hartzea, eta gure unibertsitatearen finantzaketa publikoa eta pribatua hobetzea. 2019-2022 Unibertsitate Plana eraginkortasunez burutu, eta 2023-2026 planaren negoziazioari ekin behar diogu. Alor honetako beste helburu bat izango da, ahal den neurrian, tramitazio administratiboa sinplifikatzea eta traba burokratikoak txikitzea, kontabilitate analitikoa ezarriz, administrazio elektronikoa zabalduz eta eraginkorrak ez diren arauak ezabatuz.
Gainera, datuen unitate bat sortu, ikastegiei eta sailei beren berrantolakuntzan lagundu, eta prebentzio-mantenimenduan oinarritutako Azpiegituren Plan bat landu nahi dugu.
Hemen ere, gure unibertsitateko kolektibo guztiekin eta gizarte-eragileekin planifikatu beharreko ekintza asko aipa ditzakegu. Besteak beste: aldian behingo bilerak egitea unibertsitate-kolektiboekin; lantalde bat sortzea kode etiko bat lantzeko unibertsitatean; edo Estatutuetan aldaketa bat egiteko proposamena, irakasle-ikertzaile doktore ez-iraunkorrek hainbat organotan duten ordezkaritza hobetzeko.
Eraikinen Azpiegituren Plan baten oinarriak zehaztea; aurrera egitea Medikuntza eta Erizaintza Fakultate berriaren obretan; Joxe Mari Korta eraikinaren II. fasea diseinatzea; eta plan bat zehaztea erreformak, berrikuntzak eta egokitzapenak egiteko campus bakoitzeko ikastegietan.
Como ven, no son pocos los retos a los que nos enfrentamos. En lo que queda de curso esperamos desarrollar las acciones que ya se hallan en marcha y sentar las bases de aquellas acciones nuevas que pretendemos implementar.
En resumen, se trata de crecer y mejorar. Que la Universidad del País Vasco cada vez haga más cosas, que cada vez las haga mejor y de forma más eficiente. Y hacerlo, además, siendo muy conscientes de nuestro papel y de nuestra responsabilidad social como principal agente de formación superior y de investigación del País Vasco.
Nazioartean oihartzun handiagoa izango duen unibertsitate bat behar dugu, berrikuntzari eta ikerketari begira irakatsiko duena, eta bikaintasun-arlo gehiagotara iritsiko dena. Gizartera zabalik gaude, ezagutzaren transferentziaren, dibulgazio zientifikoaren, prestakuntza dualaren eta ekintzailetzaren bidez, baina inoiz ahaztu gabe unibertsitate publiko gisa dagokigun gizarte-ikuspegia. Alde horretatik, konpromiso sendoa dugu euskal gizartearekin eta Garapen Jasangarrirako Helburuekin.
Hemos perfilado, a grandes rasgos, el programa de actividades para este curso, pero creo que los objetivos que se acogen en los distintos ejes seguirán desplegando su efecto en los próximos años. Por mi parte, solo puedo declarar que su desarrollo es un compromiso para este equipo rectoral, en la seguridad de que la aportación de la Universidad del País Vasco será decisiva para conseguir una sociedad vasca cada vez más abierta, más culta, más tolerante y más inclusiva.
Eskerrik asko.